Veelgestelde vragen over detachering

 
 
 

Heb jij een vraag over detachering in het algemeen of over het inhuren van een support medewerker, werkplekbeheerder of systeembeheerder?

Grote kans dat je hieronder het antwoord vindt!

Zo niet? Neem dan gerust contact met ons op!

 
 
 

Wat is detachering?

Detacheren betekent op tijdelijke basis mensen met specifieke kennis inhuren. Die tijdelijke basis is vaak 6 maanden of langer en gebaseerd op een duidelijk omschreven taak.

Hoe gaat detachering in zijn werk?

Een opdrachtgever of behoeftesteller heeft bepaalde kennis en/of capaciteit (vaak een combinatie) nodig om bepaalde taken uit te voeren die niet binnen het bedrijf voorhanden zijn. Om deze kennis en/of capaciteit binnen te halen is het vaak handig om deze “in te huren”. Dit heeft als voordeel dat deze kennis en/of capaciteit direct inzetbaar is, weinig inwerktijd kost en na het afronden van de taken weer weggaat. Voordeel is uiteraard dat kennisdeling mogelijk is en dat je de extra capaciteit maar tijdelijk in je kosten hoeft op te nemen.

Wat is het verschil tussen detacheren en uitzenden?

Het belangrijkste verschil is dat uitzenden en dus uitzendkrachten conform de uitzend CAO werken. Hierin zijn vele afspraken gemaakt waaronder maximale duur van inzetten, minimale tarieven en kosten van het uitzenden, vaak hoger dan bij detacheren. Detacheren wordt daarentegen vaker gebruikt bij meer gespecialiseerd werk waarbij meer kennis en hogere lonen komen kijken. Meer weten over de verschillen tussen uitzenden, recruitment en detachering? Klik dan hier!

Wat is het grootste voordeel van detacheren?

Het grootste voordeel van detacheren is flexibiliteit. Bij detacheren word je in staat gesteld om tijdelijk ontbrekende specialistische kennis in te huren. Heb je je vergist, ben je niet tevreden of is de kennis niet meer nodig, dan kan je de inhuur stoppen. Meer weten over de voordelen van detachering? Klik dan hier!

Wat zijn de nadelen van detacheren?

Detachering wordt vaak gezien als duurder terwijl dit onterecht is als je kijkt naar de tijd en geld die het kost om een vaste medewerker aan te nemen (werven, selecteren, inwerken ed). Meestal zijn de kosten pas na 8 maanden lager voor iemand in vaste dienst. Je hoort ook vaak dat de benodigde kennis niet binnen het inlenende bedrijf blijft. Hier valt zeker wel wat voor te zeggen, maar als je in je opdrachtstelling meegeeft dat kennisdeling verplicht is door oa documenteren, neem je als organisatie die kennis tot je. Je huurt tenslotte iemand in die zijn opgedane kennis meeneemt en deelt. Je huurt tenslotte een professional in die sterk afhankelijk is van zijn/haar reputatie, dus angst dat specifieke kennis de deur uitgaat is onterecht mede door speciale clausules in de opdrachtovereenkomsten.

Is detacheren duurder dan iemand in vaste dienst te nemen?

Detacheren is gemiddeld genomen de eerste 9 maanden aantrekkelijker dan iemand in vaste dienst te nemen. Bij detacheren heb je grotere flexibiliteit en dus ook lagere kosten als de situatie wijzigt. Daarnaast, als je alle kosten (salaris, auto, bonus, vergoeding, opleiding, etc.) bij elkaar optelt en dat vergelijkt met de kosten die je maakt als je een specialist inhuurt (detacheren), ben je zo 9 maanden verder qua kosten.

Wat kost het inhuren van een support medewerker, werkplekbeheerder en/of systeembeheerder?

De kosten zijn gebaseerd op het loon van de ingehuurde persoon en een opslagpercentage. In dit percentage wordt o.a. ook opleiding, ziekte, leegloop e.d. verwerkt. Je moet altijd goed vragen hoe de kosten zijn opgebouwd zodat je weet dat je een goed tarief betaald.

Wat voor contractvormen zijn er mogelijk bij detachering?

Je hebt als opdrachtgever te maken met 2 basistype contracten, waar variaties op bestaan. De eerste is iemand inhuren die een opdracht uitvoert waarbij het uitvoeren van de werkzaamheden centraal staat. Dit is vaak wat in de volksmond uurtje factuurtje wordt genoemd. De andere is dat de opdracht en dus het contract wordt aangegaan voor een bepaald resultaat, een oplevering van een eindproduct. De benaming van de contracten variëren, maar belangrijker is dat de wet- en regelgeving goed verwerkt zijn. Die zijn behoorlijk uitgebreid en als inhurende partij zijn er heel wat regels die je in de gaten moet houden.

Wat is een detavast constructie?

Deze constructie wordt gebruikt als een inhurende partij aangeeft eigenlijk iemand in vaste dienst te zoeken, maar om redenen niet direct iemand in vaste dienst wil hebben. Dus een periode van detachering (lange proefperiode) waarna de ingehuurde persoon in vaste dienst treedt, kan een zeer goede en veel gebruikte optie zijn die je vaak terugziet bij specialistische rollen of bij bedrijven met hoog verloop.

Moet ik het ingehuurde talent lang inwerken?

Het grootste voordeel van detacheren is dat je precies de kennis kan inhuren die je nodig hebt. De duur van het inwerken is dus minimaal omdat de het ingehuurde talent alleen moet wennen aan de werkwijze en cultuur van een afdeling. Hoewel door zijn ervaringen op andere plekken dit ook zal meevallen. Kortom, je ingehuurde kracht is erg snel productief.

Krijg ik de beste inhuurkracht?

Je krijgt de inhuurkracht die het beste past op de vraag die je stelt. Hoe beter de vraag, hoe beter het detacheringsbureau z’n werk kan doen. Dus het is belangrijk dat je ruim informatie geeft over de wensen en eisen die hebt aan de inhuurkracht. Wij adviseren sterk om het gesprek aan te gaan met het bureau. Dat is beter voor het hele proces, je hebt de mogelijkheid meer duidelijkheid te scheppen, je afdeling te laten zien en eventueel speciale zaken extra toe te lichten.

Heb ik invloed op het proces en selectie van de inhuurkracht?

Dat kan zeker, maar hoeft niet. Dat is de keuze die jij maakt, waar jij je prettig bij voelt. Het proces bestaat uit een aantal stappen, maar daar hoef je je niet mee te bemoeien. Wij adviseren wel dat je altijd een intake gesprek voert met de aangeboden inhuurkracht oftewel spreek de kandidaat zelf ook voordat je akkoord gaat met de inhuur. Uiteraard staat het je vrij om ook eerder in het proces in te springen.

Wat als ik de inhuurkracht in dienst wil nemen?

Het is verstandig om dit op voorhand aan te geven bij de vraagstelling. Dan kan het detacheringsbureau rekening houden met de speciale wens. Het detacheringsbureau heeft de inhuurkracht in dienst en zal niet direct staan te popelen om zijn mensen over te laten gaan naar de klant. Immers, hij doet investeringen om zijn personeel te binden en op te leiden. Veel bureaus stellen aanvullende voorwaarden aan een overname.

Ben ik verantwoordelijk voor de inhuurkracht op alle vlakken?

Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse uitvoering van het werk en resultaat van de inhuurkracht. Al het andere is de verantwoording van het detacheringsbureau. Daarom is het belangrijk dat ze regelmatig langskomen, zodat zij goed hun medewerker kunnen begeleiden. Alle juridische en financiële aspecten vallen onder hun verantwoording, zo ook het arbeidsrecht.

Wie is aansprakelijk voor de fouten van een gedetacheerde medewerker?

Fouten van een ingehuurde medewerker zijn bij een goed detacheringsbureau verzekerd bij het detacheringsbureau. Een goed detacheringsbureau heeft een beroeps-, bedrijfs- en bestuursaansprakelijkheidsverzekering. Deze fouten moeten wel grove en aanwijsbare schuld betreffen. Indien dit niet zo is en dus in de aansturing of reguliere processen ligt is de inhurende organisatie aansprakelijk. Reguliere schade (iemand laat een PC vallen en die gaat stuk) valt dus gewoon onder het inhurende bedrijf.

Hoe weet ik dat ik voldoe aan alle wet- en regelgeving?

Goede detacheringsbureaus voldoen aan alle wet- en regelgeving. Zo zullen goede bureaus gecertificeerd zijn door de Stichting Normering Arbeid (SNA) en zullen zij specifieke Waadi (wet arbeidsallocatie dienstverlenende intermediairs) codes bij de Kamer van Koophandel hebben geregistreerd.

Moet ik mij extra verzekeren bij detachering?

Nee, in principe niet. Als je een goed detacheringsbureau gebruikt is dit niet nodig. Vraag na welke en de hoogte van verzekeringen het detacheringsbureau heeft. Het is verstandig om de aansprakelijkheid goed vast te leggen in de contracten. Alle detacheringsbureaus weten hiervan en zullen contracten hebben waarin dit is vastgelegd. Het kan verstandig te zijn om aanvullend te verzekeren, maar dat is afhankelijk van de lopende polissen. Zoek hiervoor contact op met je tussenpersoon.